Verkkokauppiasklubit käynnistyivät Raumalla

13.10.2022Uutiset

Satakuntalaisten verkkokauppojen oma kasvuohjelma Verkkokauppa 2.0 tuo verkkokauppiaille osaamista, tukea ja verkostoja. Koulutustilaisuuksien lisäksi hankkeeseen osallistuvat yritykset pääsevät mukaan omaan alueensa Verkkokauppiasklubiin. Hankkeen ensimmäinen klubitapaaminen järjestettiin Sissos-yrityksen tiloissa Raumalla 11.10.2022.

Verkkokauppiasklubin osallistujia Sissos-yrityksen tiloissa.
Sissos-yrityksen toimitusjohtaja Turkka Toivola (keskellä) esitteli yrityksensä verkkokaupan käytänteitä klubin osallistujille. Kuva: Johanna Ventelä

Verkkokauppa 2.0 -hankkeessa on mukana verkkokauppa-alan konkareita sekä verkkokaupan vasta avanneita kivijalkakauppiaita. Verkkokauppiasklubi on yritysten vertaisoppimisryhmä, joka mahdollistaa avoimen ja luottamuksellisen keskusteluympäristön samalla alueella toimiville yrityksille. Klubissa jaetaan kokemuksia, tietoa ja osaamista verkkokaupasta. Klubi on verrattain pieni, 6-10 yritysten ryhmä, johon voi osallistua vain yksi osallistuja yritystä kohden, jotta avoin vuorovaikutus toimii hyvin.

Rauman verkkokauppiasklubin ensimmäinen tapaaminen käynnistyi tutustumiskierroksella Sissos-yrityksen kivijalkamyymälään, hinnoittelu- ja varastonhallintajärjestelmään sekä verkkokaupan lähettämöön. Toimitusjohtaja Turkka Toivola vastasi lukuisiin kysymyksiin Sissoksen kehittämästä varastonhallintajärjestelmästä sekä verkkokaupan käytänteistä.

Itse klubitapaamisen aluksi Verkkokauppa 2.0 -projektipäällikkö Johanna Ventelä esitteli klubitoiminnan käytänteitä, minkä jälkeen oli verkkokauppojen sparrailun vuoro. Paikalla oli Sissoksen Turkka Toivolan lisäksi Anniina Malinen Wanhan Rauman putiikki Taruliinasta sekä Satu Sinisalo Kajava – Lahja ja Käsityö Oy:stä. Ryhmä tutustui jokaisen paikalla olleen yrittäjän verkkokauppaan, ja kauppiaat nimesivät omasta verkkokaupastaan ajankohtaisen kehityskohteen, jota työstää hankkeen aikana.

– On upeaa, miten avoimesti verkkokauppiaat keskustelevat yritysten haasteista ja kokemuksista keskenään, jakaen toisilleen todella tärkeitä ja verkkokaupan arkeen helposti vietäviä neuvoja ja käytänteitä. Konkarin neuvot aloittavalle verkkokauppiaalle ovat todella arvokkaita, ja toisaalta uudet näkemykset ja vertaissparrailu antaa kokeneellekin kauppiaalle uusia ajatuksia omaan työhön. Keskustelu on hyvin avointa, kehittävää ja kannustavaa, Johanna Ventelä kehuu.

Verkkokauppiasklubien tarkoitus on nimenomaan tuoda verkkokauppiaat yhteen, keskustelemaan verkkokauppaan liittyvistä haasteista. Vaikka yritykset ovat hyvin eri kokoisia ja eri toimialoilta, ja mukana tapaamisessa on sekä verkkokaupan konkareita että juuri verkkokaupan avanneita kauppiaita. Rauman klubissa aika vierähtikin verkkokauppiaiden vaihtaessa kokemuksia ja kehitysajatuksia vilkkaasti. Keskustelu virisi aina pakkausmateriaaleista ostamisen esteiden poistamiseen, asiakasystävällisyydestä sivustojen käytettävyyteen, ja luotettavuuden lisäämisestä asiakaspalvelussa hyödynnettäviin chat-palveluihin.

Verkkokauppiasklubit tapaavat noin kuuden viikon välein, keskustellen klubilaisten yhdessä päättämistä aiheista. Verkkokauppiasklubin tarkoitus on tarjota verkkokauppiaille oma verkosto, josta saa vertaistukea, oppia, neuvoja ja hyviä käytänteitä, myös hankkeen päättymisen jälkeen.

Verkkokauppa 2.0 on Satakunnan ammattikorkeakoulun hallinnoima ja Keski-Suomen ELY keskuksen rahoittama React-EU:n ESR hanke (hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia). Hanke toteutetaan ajalla 1.9.2021 - 30.4.2023.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Lue myös