Verkkokauppa elää markkinoinnista ja teknologiasta
Verkkokauppa 2.0 -hanke järjesti Digitaalisen markkinoinnin ja asiakashallinnan koulutuksen SAMKin Rauman kampuksella 20.4.2022. Eetu Karppanen (Kuinka Agency) puhui verkkokaupan markkinoinnista ja Googlen mahdollisuuksista verkkokaupan kasvattajana ja Emma Lindqvist (LM Someco) some-markkinoinnin suunnitelmallisuudesta, tehokkuudesta ja mittaamisesta. Luentojen jälkeen Emma Lindqvist piti sosiaalisen median työpajan osallistujille.
Koulutuspäivän aikana opimme, miten hyvin suunniteltu verkkokauppa tekee oikein toteutetun markkinoinnin avulla tulosta silloinkin, kun kauppias on toisaalla.
Verkkokaupan hyvä käytettävyys mahdollistaa asiakkaille entistäkin helpomman ja rennomman ostosten teon. Mobiilikäyttö vaatii erinomaista skaalautuvuutta ja käytettävyyttä, mutta avaa myös monenlaisia mahdollisuuksia markkinoinnille sosiaalisessa mediassa. Oikean kanavan, huolellisen kohdentamisen ja onnistuneen linkityksen avulla kuluttajan verkko-ostaminen on nopeaa ja miellyttävää.
Verkkokauppa luo yrityksille monenlaisia mahdollisuuksia. Perinteinen hyödykkeen omistaminen ei ole enää pakollista: majoituspalvelu voi keskittyä välittämään toisten omistamia asuntoja ja verkkokauppias voi myydä kaupassaan tuotteita tukkuliikkeen varastosta. Verkkoon laitettu sisältö ei itsessään myy ilman tarkoituksenmukaista markkinointia ja hakukoneoptimointia. Omien asiakasryhmien tunnistaminen ja tunteminen onkin verkkokauppiaalle äärimmäisen tärkeää. Mitä asiakkaan ongelmaa lähdet ratkaisemaan? Asiakkaan ymmärtäminen ja onnistuneet teknologiaratkaisut mahdollistavat sen, että asiakas löytää kauppaasi ja pääset ratkaisemaan hänen ongelmansa tarjoamalla oikeaa tuotetta tai palvelua. Hyvä asiakaskokemus saa asiakkaan paitsi palaamaan, myös suosittelemaan verkkokauppaasi.
Kun tavaraa on markkinoilla paljon, on yksittäisen verkkokaupan vaikea kilpailla tuotelähtöisesti. Verkkokaupan tulisikin pohtia, mikä on oma kilpailuetu jolla erottautua ja menestyä. Yrityksen oma tarina ja tarkoitus ovat tärkeitä keinoja, joilla voittaa asiakkaan luottamus. Olisiko mahdollista luoda verkkokaupan asiakkaille oma yhteisö, jossa harrastajat saisivat tietoa ja vinkkejä harrastuksen tueksi?
Google ja sosiaalisen median kanavat ovat tärkeä osa verkkokauppojen markkinointia. Some-markkinoinnissa orgaanisen näkyvyyden osuus on vähenemässä ja mediatilan ostamisen osaaminen tärkeää. Tämä edellyttää verkkokaupoilta paitsi oman kohderyhmän ymmärtämistä, myös hintatietoisuutta, testaamista, analysointia ja ymmärrystä näkyvyyden kustannuksista.
Some-markkinoinnissa myös tietoturva-asioiden suunnittelu on tärkeää: asiakkaiden suojaaminen GDPR-säädösten mukaisesti on verkkokaupoissa jo arkipäivää, mutta muistathan suojata myös yrityksen omat tilit turvallisilla salasanoilla ja kaksivaiheisella tunnistautumisella. Näin voit huoletta valjastaa Googlen ja sosiaalisen median työkalut kasvattamaan verkkokauppaasi.