Ystävältä ystävälle – satakuntalaisten yritysten yhteistyö ystävänpäivään

6.2.2023Verkkokauppa 2.0Uutiset

Satakuntalaiset verkkokaupat yhdistivät voimansa. Ystävältä ystävälle kampanja kannustaa hankkimaan lahjatuotteet paikallisista verkkokaupoista

Ystävältä ystävälle - hanki ystävänpäivälahjat satakuntalaisesta verkkokaupasta. 14.2.2023

Verkkokauppiaana toimiminen on usein yksinäistä puuhaa, jossa päivittäin vastaan tulee uusia haasteita. Satakuntalaiset verkkokauppiaat ovat ottaneet haasteet mahdollisuutena, ja lähteneet kouluttautumaan ja kehittämään verkkokauppaansa Satakunnan ammattikorkeakoulun Verkkokauppa 2.0 (ESR) hankkeessa. Tutustuttuaan hankekoulutuksissa, verkkokauppiaat perustivat paikalliset verkkokauppiaisklubit, joissa jaetaan kokemuksia ja osaamista hyvin avoimesti, luottamuksellisessa ilmapiirissä. Klubeissa mukana olevia verkkokauppiaita yhdistää halu kehittyä ja menestyä monikanavaisessa, kivijalkakauppaa ja verkkokauppaa yhdistävässä liiketoiminnassa. Oma verkosto tuo voimaa ja ideoita arkisen aherruksen keskelle.

Ystävältä ystävälle – Verkostosta voimaa

–  Satakunnassa on todella paljon hyviä, laadukkaita tuotteita myyviä verkkokauppoja. Verkkokauppiaiden ystävystyttyä klubeissa heräsi ajatus yhteisestä kampanjasta, jonka avulla voisimme kertoa satakuntalaisille, miten hienoja verkkokauppoja meillä täällä on. Samalla yhteisen kampanjan luominen toisi myös verkkokauppiaille vähän erilaisen, yhteisöllisen tavan tehdä markkinointia. Verkkokauppiaat lähtivät yhteiskampanja-ajatukseen innostuneina mukaan. Paitsi että ystävät tekevät kampanjan yhdessä, se suunnataan omille satakuntalaisille asiakkaille, joista monesti muodostuu kauppiaille ystäviä. Näin syntyi ajatus kampanjan sloganista: Ystävältä ystävälle, Johanna Ventelä SAMKista kertoo.

Yhteisen ystävänpäiväkampanjan tarkoituksena on jakaa tietoa alueen verkkokaupoista, joiden laajasta valikoimasta löytyy laadukkaita, satakuntalaiseen makuun valittuja tuotteita jokaiselle ystävälle: kalastajalle, eräilijälle, neulojalle, sisustajalle, kauneuden ystävälle, ratsastajalle, remontoijalle, puolisolle ja kotoilijalle.

Verkkokauppa 2.0 yrittäjät seisovat ryhmässä
Kampanjassa mukana olevista verkkokauppiasta ja hankehenkilöstöstä Verkkokauppa 2.0 koulutustilaisuudessa 31.1.2023.

–  Yrittäjät usein myymälöissä auttavat asiakkaita etsimään uupuvia tuotteita tai vaihtoehtoja naapurikaupasta. Verkkokauppiaat halusivat tuoda samaa palvelukulttuuria ja yhteistyötä myös verkkoon. Kampanjassa mukana olevat verkkokaupat kertovatkin omissa kanavissaan asiakkaille omien ystävänpäivätarjoustensa lisäksi tietoa toisista mukana olevista verkkokaupoista. Ajatuksena on, että mitä meiltä ei löydy, ystävällä on, Ventelä tarkentaa yhteistyön sisältöä.

Paikallisesta verkkokaupasta ostaminen on helppoa, luotettavaa ja ekologista

Usealla verkkokaupalla on jo pitkä ura myymäläkauppiaina takana, ja he tuntevat oman asiakaskuntansa maun ja tarpeet. Verkkokaupan kasvu mahdollistaa myös myymälöiden valikoiman laajentamisen palvellen paikallisia asukkaita monipuolisemmin. Paikalliselta yrittäjältä ostaminen on lisäksi myös erittäin luotettavaa, helppoa ja ekologista: nouto, vaihto ja palautus onnistuu myös lähellä myymälässä.

–  Hankkeen puolesta todella toivomme, että satakuntalaiset kuluttajat löytävät kampanjan. On ollut upeaa, miten avoimesti ja innostuneesti verkkokauppiaat kehittävät alueen verkkokauppoja yhdessä. Heidän halunsa paikallisen tarjonnan kehittämiseen on suuri, Ventelä summaa.

Ystävänpäiväkampanja on verkkokaupoissa voimassa helmikuun alusta aina ystävänpäivään 14.2. asti. Mukana olevien yritysten listan löydät 1.2.2023 lähtien jokaisesta verkkokaupasta, sekä Verkkokauppa 2.0 hankkeen sivuilta.

Verkkokauppiaat toivottavat kaikki tervetulleiksi paikallisiin verkkokauppoihin hankkimaan lahjat ystävältä ystävälle!

Verkkokauppa 2.0
Verkkokauppa 2.0 on Keski-Suomen ELY keskuksen rahoittama hanke, joka rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. SAMK toimii hankkeen hallinnoijana.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Lue myös