Itä ja länsi kohtasivat aurinkoisessa SuomiAreenassa
SuomiAreena on vuosittainen kansalaistapahtuma, joka kokoaa yhteen niin päivän polttavia puheenaiheita, mielenkiintoisia puheenvuoroja, kuin eri toimijoiden esittelyjäkin. Tänä vuonna Satakunnan ja Kajaanin ammattikorkeakoulut hurauttivat esittelypisteen tapahtumaan yhdessä Marketing Finlandin kanssa – ensimmäistä kertaa hanketiimi kokoontui Porissa ja tapahtuman suosio yllätti kainuulaiset positiivisesti!
Kun yhdistää Suomen maantieteellisesti lähes ääripäissä sijaitsevat ammattikorkeakoulut, paikalliset yrittäjät ja valtakunnallisesti toimivan ammattilaisverkoston, lopputuloksesta voisi kuvitella syntyvän hallitsematon kaaos. Mutta ei, yhteinen sävel löytyi yllättävän helposti. MFamk-hanke syntyi kahden ammattikorkeakoulun ja Marketing Finlandin yhteistyönä, tavoitteena tarjota paikallisille yrityksille suunnattua digitaalisen markkinoinnin ja myynnin koulutusta.
Tärkeä osa hankkeen viestintää on tehdä koulutusta tunnetuksi sekä idässä että lännessä, ja tutustua alueiden yritysten ja yrittäjien tarpeisiin ja haasteisiin. Hankkeen ydintiimi päätti jalkautua kesäkuuussa SuomiAreenan kansalaistorille Porissa. Ensikertalaisina etenkään kainuulaisilla ei ollut suurempia ennakko-odotuksia ja tapahtuma itsessään oli vielä heille tuntematon.
Arvokkaita kohtaamisia
Aurinkoinen Pori ei jättänyt ketään kylmäksi. Hankkeen kojulla vieraili eri ikäisiä ja eri taustoilta tulevia kansalaisia – kirjaimellisesti vauvasta vaariin. Hyviä keskusteluja syntyi koulutuksen teemoista, tavoitteista ja tulevasta aikataulusta. Yksi kysymys nousi ensimmäisenä esiin lähes joka keskustelussa: miksi kajaanilaiset ovat yhteishankkeessa porilaisten kanssa ja mitä yhteistä teillä voi olla?
Niin miksi? MFamk-hankkeen ensimmäisenä tavoitteena on ollut selvittää ja kerätä paikallisilta yrittäjiltä digiajan liiketoiminnan kehittämiseen ja myyntiin liittyviä haasteita. Näiden tietojen pohjalta on työstetty verkkopohjaisesti toteutettava koulutuskokonaisuus, jonka sisällöistä yritykset voivat valita itselleen parhaiten sopivia osioita. Vaihtoehtoisesti henkilö voi suorittaa kokonaisuuden ja saada korkeakoulukelpoisia opintopisteitä ja sisällyttää ne myös osaksi tutkintoa. Ensimmäiset opintojaksot ovat avoimia vuoden 2025 alusta lähtien ja kokonaisuudessaan kaikki opinnot ovat saatavilla keväällä 2026.
Pefleteistä laudeliinoja
Kansalaistorilla riitti kuhinaa, ja keskeisellä paikalla sijainnut esittelyteltta keräsi kiinnostuneita vierailijoita. Hankkeen koulutukset julkaistaan Edukamu-verkkoalustalla, ja vierailijat saivat testata pelillistettyjä toimintoja pienen testipelin avulla. Pelin suorituksesta sai palkinnoksi pehmustetun istuinalusen, joka pääsi heti käyttöön eri keskustelutilaisuuksien kovilla katsomopenkeillä. Keskiviikkoaamuna hanketiimi koki kuitenkin yllätyksen, kun istuinaluset olivat kääntyneet Satakunnan Kansan artikkelissa pefletistä laudeliinaksi.
Hankkeessa päästään testaamaan myös uudenlaista kolmikantayhteistyötä, kun kolmantena kumppanina on Marketing Finland, suomalainen mainostoimistojen ja markkinointialan huippuosaajien verkoston. MF tuo mukaan valtavan asiantuntijoiden ja mielipidejohtajien verkoston, josta löytyy alan kovimpia osaajia ja trendien testaajia. Näin hankkeen koulutusten alustukset ja sisällöt ovat työelämälähtöisiä, käytössä testattuja ja tuovat uuden tiedon kaikkien saataville.
Älyn ytimessä
Hankkeen sloganina toimii kliseisesti sanapari ”Älyn ytimessä”. Tämä näkyi vahvasti hanketeltalla eri materiaaleissa, mutta myöhemmin myös Porin kaupungin katukuvassa. Musta ilmapalloparvi leijaili näkyvästi niin lastentarharyhmän mukana kuin useammankin aikuisen vierailijan reppuun tai vetolaukkuun kiinnitettynä.
Sloganilla on haluttu korostaa tekoälyn tuomia uusia mahdollisuuksia alalla, mutta myös herätellään lukijoita ydinkysymyksen ääreen – mistä ja miten yritykset kohtaavat asiakkaitaan uusilla, virtuaalisilla kauppapaikoilla ja miten digidatasta johdetaan uutta liiketoimintaa ja uusia mahdollisuuksia?
Joten vastaus kysymykseen mikä itää ja länttä, Kainuuta ja Satakuntaa tässä oikein yhdistää on helppo – totta kai tehdään yhdessä jotain, mitä ei ennen ole tehty! Ketterästi ja älykkäästi toteutettu koulutus vaatii heittäytymistä ja joustavaa työskentelyä - välillä myös oman sietokyvyn äärirajoilla.