Yhdessä älyn ytimessä - markkinoinnin ja myynnin maailmassa

23.4.2024Timo Salomaa, Gitta Palomäki, Johanna Takanen ja Mari LaureanUutiset

Miten kahden korkeakoulun ja yhden yhdistyksen ideasta syntyi markkinoinnin, viestinnän ja myynnin hanke? Ja miten tämä hanke sitten starttasi? Entä miten vahvaa kokemusta omaavassa projektiryhmässä saadaan päätettyä kaikkia miellyttävä slogan ja käynnistettyä somemarkkinointi, jossa testataan tekoälyn hyödynnettävyyttä? Satakunnan ammattikorkeakoulu, Kajaanin ammattikorkeakoulu (KAMK) ja Marketing Finland (MF) ry ovat aloittaneet uuden yhteistyöhankkeen – MFamk - SuperDigital!

Tekoälyn luoma kuva, jossa lilaa sumua ja neljä piirrettyä ihmishahmoa.

MFamk-hanke tarjoaa yrityksille ketterän mahdollisuuden osallistua digiajan markkinoinnin ja myynnin koulutusten suunnitteluun ja toteutukseen. Hankkeessa tuotetaan uudenlaisia ratkaisuja yritysten markkinoinnin ja myynnin osaamisen kehittämiseen. Lisäksi luodaan uusi kolmikantainen yhteistyömalli työelämän, korkeakoulujen ja asiantuntijaverkoston kanssa. 

Ideasta hankkeeksi kolmikantaisella ja uudenlaisella yhteistyöllä

Joskus on hyvä palata juurille ja kerrata historiaa. Esitimme kysymyksen, miksi juuri me olemme tekemässä tätä hanketta, Kajaanin ammattikorkeakoulun rehtori Matti Sarènille, joka on ollut suunnittelemassa hanketta yhdessä Satakunnan ammattikorkeakoulun opetuksen vararehtori Timo Mattilan ja muun tiimin kanssa. 

– Ammattikorkeakoulun pitää elää pulssilla. Meillä on sekä suoria kontakteja erilaisiin yrityksiin että verkostoihin. Markkinoinnin näkökulmasta Marketing Finland ry on erityisen monialainen ja hyvä kumppani, sillä heillä on runsaasti asiakkaita, sekä erittäin ajantasaista ja relevanttia sisältöä markkinoinnin ammattilaisille. Onkin yllättävää, ettei heidän kaltaisiaan toimijoita ole vielä systemaattisemmin otettu mukaan korkeakoulutuksen sisältöjen kehittämiseen tai opetukseen, rehtori Sarèn tiivistää.

– MFamk-hankkeessa kaksi korkeakoulua ja Marketing Finland löysivät toisensa ja oikeat asiantuntijat hankkeeseen. Samalla aukesi mahdollisuus tuottaa ajantasaista ja päivittyvää sisältöä palvelemaan asiantuntijaksi kehittymistä ja kasvamista, Sarèn korostaa.

Innostunut projektiryhmä starttasi hankkeen matkan Tampereen ytimestä 

Hanke alkoi jo 1.2.2024 ja olimme todella innostuneita, kun pääsimme kohtaamaan livenä Tampereella 13.–14.2. Tästä se yhteinen matka alkaa, nyt saisimme merkityksellisyyttä ja konkretiaa hankkeelle. Hanketta oli suunniteltu noin vuosi Teamsissa ja sillä tavalla olimmekin jo vähän tutustuneet. Nuo kaksi päivää olivat erityisen tärkeät, sillä siellä kirkastettiin yhdessä  mitä me tässä olemme tekemässä: koska, miten ja kenen toimesta.

Tärkeää on saavuttaa luottamus projektiryhmässä ja selkeyttää tehtävät, roolit ja vastuut. Samalla huomataan myös erilaiset tavat toimia, ja seuraavaksi mietitään miten ne voidaan kääntää vahvuudeksi. Meidänkin ryhmästämme löytyi loogista ajattelijaa, aktiivista osallistujaa, vihreää, punaista, ja keltaista tapaa toimia. Lisäksi on tärkeää, että luodaan yhdessä hyvä tunnelma ja yhteinen tapa kommunikoida.  

Eritoten hankkeen alussa tehdään paljon päätöksiä mm. viestintään liittyen ja onkin tärkeää päästä käymään keskusteluita ja jakamaan mielipiteitä yhteisen ymmärryksen ja tahtotilan luomiseksi. Meidän ryhmämme intoutui miettimään hankkeen slogania monelta kantilta. Ja niin se vaan meni, että ”Tuutin täydeltä'' -slogan muuttui ”Älyn ytimeen”.

Tekoäly yllätti somemarkkinoinnin kuvien piirtämisessä 

Päätimme hyödyntää hankkeen viestinnässä ja markkinoinnissa tekoälyä. Lisäksi päätimme, että opettelemme itsekin paremmin käyttämään tekoälyä hankkeen aikana ja tätä kautta kehitämme myös omaa osaamistamme. Esimerkiksi meidän somekuvamme ovat tekoälyn tekemiä, vaikka oppiminen sen suhteen on vasta alussa.

MFamk-hankkeessa tekoälyn luoma kuva, jossa nojatuoli on valaistuna ylhäältä tulevilla kohdevaloilla. Kuvassa hankkeen toteuttajien, SAMK, KAMK ja Marketing Finland ry:n logot, sekä rahoittajien, ELY-keskuksen ja Euroopan Unionin osarahoittama-logot.

Hankkeen kohderyhminä ovat neljä varsin erilaista toimialaa; teollisuus, palveluliiketoiminta, peli- ja sosiaali- ja terveysala. Syötimme tekoälylle hankkeen ydin adjektiiveja ja sanoja linkittyen yritysten toimialoihin ja yllätyimme. Tekoäly on kopioinut myös meidän asenteemme ja ennakkoluulot, vaikka onkin varsin innovatiivinen kuvien piirtäjä. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan kuvissa saimme mekoissa ja hilkoissa olevien naishoitajien kuvat – ehkä perinteistä, mutta ei enää tämän päivän toimintaa. 

Mitä seuraavaksi tapahtuu 

Tätä kirjoitettaessa hankkeessa on menossa ns. yrittäjäkysely, jossa kartoitetaan pk-yritysten myynnin ja markkinoinnin osaamista ja koulutustarpeita digimarkkinoinnin näkökulmasta. Kysely on lähetetty yli 1300 satakuntalaiselle ja kainuulaiselle yrityspäättäjälle. Vastauksia on tullut hyvin, ja seuraavaksi käynnistyvät tarkemmat yritysinfot ja yrityskohtaisten tavoitteiden ja koulutuksen suunnittelu. 

MFamk - SuperDigital -hanke 2024–2026 

Tule sinäkin mukaan MFamk-hankkeeseen ja suoraan älyn ytimeen! Hanke tarjoaa yrityksille matalan kynnyksen mahdollisuuden osallistua digiajan markkinoinnin ja myynnin taitojen oppimiseen ja soveltamiseen liiketoiminnan edistämiseksi. Uskomme, että markkinointi kuuluu kaikille, ja siksi haluamme tarjota yrityksille mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan ja menestyä. Liittymällä mukaan autamme sinua saavuttamaan parhaan potentiaalisi digitaalisen markkinoinnin ytimessä. Yhdessä rakennamme älykkäämpää bisnestä juuri teille! 

Ryhmähankkeen toteuttavat Kajaanin ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Marketing Finland ry. 

Lisätietoja hankkeesta:
Projektipäällikkö
Gitta Palomäki
gitta.palomaki@kamk.fi
044 710 1258

Johanna Rastas-Tuominen
johanna.rastas-tuominen@samk.fi
044 710 3250

Reetta Karjalainen
reetta.karjalainen@marketingfinland.fi
050 536 4353

Jaa artikkeli

Lue myös