Ratkaistaan: Verkostosta voimaa verkkokauppaan

11.5.2023Johanna Ventelä, projektipäällikkö, Lehtori, markkinointi ja verkkokauppaRatkaistaan

Kaupan ala digitalisoituu ja monikanavaistuu nopeasti. Kehitys vaatii verkkokaupassa jatkuvaa osaamisen päivittämistä ja toiminnan muutosta, asettaen haasteita etenkin pk-yrityksissä. Siksi verkostoituminen muiden verkkokauppiaiden kanssa on tärkeää. Mutta miten luoda oma verkosto, jonka kanssa avoimesti jakaa tietoa, onnistumisia ja epäonnistumisia?

Verkkokauppaklubin jäsenet istuvat yhdessä pöydän äärellä.

Verkkokauppias joutuu ratkaisemaan haasteita usein yksin

Verkkokauppiaan työ on monipuolista. Usein päivä alkaa oman myymälän oven avaamisella. Rauhallinen aamun hetki. Edessä päivä täynnä monipuolisia töitä, asiakaskohtaamisia ja toiminnan kehittämistä. Aika vierähtää, sillä tuotteiden tilaaminen, vastaanotto, myymälän asiakkaiden palveleminen, tuotteiden valokuvaus, tuotetietojen kirjoittaminen, some-kampanjan suunnittelu ja luominen, analytiikan seuraaminen, tilausten pakkaaminen ja lähettäminen, palautusten käsittely, sähköpostin hoito, verkkokaupan päivitys ja uuden chat-robotin testaaminen ovat agendalla tänään, satunnaisten eteen tulevien asioiden lisäksi.

Asiakaskohtaamisten ja laajan työkentän keskellä olo on usein yksinäinen ja epävarma: kiireen keskellä toiminnan kehittäminen ei onnistu kuten suunnittelit. Ala muuttuu nopeasti ja teknologiapäivitykset aiheuttavat ihmetystä.  Vähäisempikin muutos saa epävarmuuden konkarinkin ylle. Samalla uusia mahdollisuuksia verkkokaupan kasvattamiseksi tulvii puhelimeen ja sähköpostiin joka päivä. ’Testaa toimiiko tämä teillä. Hyvin käytettynä nostaa myyntiä hyvinkin 15%.’ Vaan missä ajassa? Miten suuri on riski siitä, että sekä aika ja investointi menee hukkaan? Mistä tiedän mikä toimii? Minkä valitsen: mikä meillä olisi mahdollisuus?

Myös tätä on verkkokauppiaan arki. Epävarmuutta monien mahdollisuuksien keskellä siitä, mihin kannattaa aika ja eurot resursoida. Kunpa olisi joku jonka kanssa asioita pohtia.

Verkkokauppiasklubi – tietoa, kokemuksia ja rentoja hetkiä yhteisten teemojen ympärillä

Ryhmä satakuntalaisia verkkokauppiaita tutustui toisiinsa Verkkokauppa 2.0 hankkeen koulutuksissa. Jo alusta saakka tavoitteena oli tiedon lisäksi luoda verkkokauppiaiden kesken luottamuksellinen ja avoin ilmapiiri, jossa he voivat yhdessä kehittää verkkokauppojaan.

Näin syntyivät Verkkokauppiasklubit Poriin ja Raumalle, Business Finlandin luoman esimerkin pohjalta. Klubi kokoontuu jäsenten tiloissa kuuden viikon välein. Tapaamisessa keskustellaan ajankohtaisista tai ennalta määritellyistä aiheista, jaetaan kokemuksia, oppia ja esimerkkejä, sekä vertaistukea: kaikki tietävät millaista on, kun järjestelmä jumittaa tai jokin vain ei toimi.

Pitkäjänteistä yhteistyötä luottamuksella

Verkkokauppiasklubitoiminta on osoittautunut kauppiaille tärkeäksi tiedon ja tuen kanavaksi. Vaikka hanke lähestyy loppuaan ja SAMKin on aika pian poistua yhteisen pöydän ääreltä, teemme sen hyvin mielin. Klubien toiminta jatkuu. Klubit ovat valinneet itselleen isännän ja emännän, jotka kutsuvat tapaamisen koolle ja koordinoivat klubeissa käsiteltäviä aiheita, järjestelevät yhteistä some-koulutusta, pohtivat verkkokaupan vastuullisuutta, järjestävät yhteishankintoja.

Verkkokauppiaan arki ei ole lainkaan niin yksinäistä, eivätkä mahdollisuudet etäällä, kun on ryhmä vertaisia, joilta kysyä kokemuksia. ’Testaa sinä tätä niin minä testaan tätä, ja jutellaan ensi kokouksessa, miten meni.’ 12 kauppiasta, 8 testiä. Sillä juuri nyt ihan kaikki eivät ehdi. Ja se on ok.

Onhan sinullakin vertaisverkosto, jossa voit jakaa tietoa, kokemuksia ja onnistumisia, jotka voisivat olla myös kollegalle mahdollisuus. Toivottavasti on. Sillä verkostosta saat voimaa!

Tiesitkö tämän?

  • Satakunnassa on laaja verkosto verkkokauppoja. Voit siis hankkia miltei kaiken kotiovellesi paikallisesta yrityksestä.
  • Verkkokauppojen mahdollisuus työllistäjänä on suuri, sillä menestyksekkään verkkokaupan markkina on koko maailma.
  • Suomen verkkokaupan koko vuonna 2021 oli 13.6 miljardia €. [1]
  • Kotimainen verkkokauppa on kasvattanut osuuttaan Suomessa. Vuonna 2021 jo 64% verkkokaupan kuljetuksista oli kotimaisista verkkokaupoista, ja 36% ulkomaisista verkkokaupoista (19,4% EU, 9.4 % Kiina, 7,2% muu maailma) [2]
  • Heistä suuri osa on pk-verkkokauppoja, jotka rakentuvat omistajan harrastuksen ja vision ympärille.
  • Ostamalla suomalaisesta verkkokaupasta ulkomaisen sijaan, tuet suomalaista työtä ja toimit ekologisemmin.
  • 1 m€ lisäys suomalaisiin verkkokauppoihin tarkoittaisi 326 000 € lisää verotuloja ja 19 uutta työpaikkaa. [3]

Lähteet:

Jaa artikkeli

Ratkaistaan

Lue myös