Tiedolla johtamisen keskus BIC kaksi vuotta

19.2.2024Taru HyrkäsUutiset

Tiedolla johtamisen keskus BICissä on tehty töitä tiedolla johtamisen eteen jo kaksi vuotta. Kahteen vuoteen on mahtunut paljon, mutta tehtävää vielä riittää.

Kaksi miestä leikkaamassa kakkua.
BICin tutkimuspäällikkö Mikko Pakkasela ja tutkija Ollipekka Kivin BICin 2-vuotiskahvien äärellä.

Tiedolla johtamisen keskus BICin juhliessa kahden vuoden merkkipaaluaan, on hyvä hetki muistella otettuja askeleita. Satakunnan ammattikorkeakoulussa toimivan Tiedolla johtamisen keskus BICin visiona on rakentaa Satakunnasta tiedolla johtamisen edelläkävijä. Visioon edetään toiminnan kautta keskittyen niin yritysyhteistyöhön, hankkeisiin, tutkimukseen, opetukseen kuin oman organisaatiomme liiketoiminnan kehittämiseen.

Kahden vuoden aikana BIC on on kasvanut yli 20:n asiantuntijan toiminnalliseksi verkostoksi, jonka toiminta on keskittynyt organisaatioiden kilpailukyvyn, tehokkuuden, tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantamiseen. Järjestämällä erilaisia työpajoja, koulutuksia, seminaareja sekä yrityksien sparraushetkiä keskus on pyrkinyt kertomaan yrityksille datavetoisen päätöksenteon merkityksestä.

— Pitkä matka on tultu keskuksen perustamisesta, mutta työmme on edelleen alussa. Olennaista on lisätä keskuksen tunnettuutta satakuntalaisissa pk-yrityksissä ja madaltaa näiden kynnystä lähteä mukaan hankkeisiin. Tarkoituksena meillä on kuitenkin auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan, silti ymmärtäen näiden yritysten rajalliset resurssit, toteaa BICin tutkimuspäällikkö Mikko Pakkasela.

Keskuksen seuraavat askeleet keskittyvät organisaation tunnettuuden lisäämiseen ja tutkimustoimintaan mukaan lähtemisen kynnyksen madaltamiseen. Tiedolla johtamisen keskus BICin tarkoituksena on auttaa yrityksiä menestymään liiketoiminnassaan ymmärtäen resurssien rajallisuudet.

— Tutkimustoimintaa mielletään usein vain resursseja vieväksi, mutta meillä sen tarkoituksena on ratkaista erilaisia yrityksien haasteita. Esimerkiksi verkkokauppa 2.0 -hankkeen avulla yrityksille avautui mahdollisuus ottaa useampia kehitysaskeleita eri osa-alueilla omassa verkkokauppatoiminnassa. Samalla tuotiin yrityksiä yhteen ja luotiin vahvoja verkostoja, lisää Pakkasela.

Jaa artikkeli

Lue myös