Aamupäivä datan, dialogin ja oivallusten äärellä
Tiedolla johtamisen aamubrunssi tarjosi käytännön esimerkkejä ja tulevaisuuden suuntaviivoja.

Tiistaina 24.6. Tiedolla johtamisen keskus järjesti aamubrunssitilaisuuden Porissa Ravintola Borgissa. Tunnelma oli lämmin ja keskustelut aktiivisia, kun paikalle kokoontui osallistujia kuulemaan ja jakamaan kokemuksia tiedolla johtamisesta – sen arjesta, hyödyistä ja tulevaisuuden mahdollisuuksista.
Aamun avasi projektipäällikkö Ollipekka Kivin, joka esitteli Tiedolla johtamisen edelläkävijä -hankkeen tuloksia. Hankkeessa on autettu yli 400 osallistujaa kehittämään datatietoisuuttaan, rakentamaan datastrategioita ja hyödyntämään tietoa liiketoiminnan kehittämisessä.
− Tärkeintä on ollut se, että olemme päässeet tekemään asioita konkreettisesti ja käytännön tasolla – ns. kädet savessa, Kivin totesi.

Yritystarinat toivat teeman konkreettisesti esiin
Tiedolla johtaminen ei jäänyt aamubrunssissa pelkän teorian tasolle – mukana olleet yritykset avasivat oivalluksiaan, haasteitaan ja konkreettisia edistysaskeleitaan. Jokainen tarina kertoi omalla tavallaan, miten data voi muuttaa tekemistä arjessa ja tukea liiketoiminnan kehitystä – oli kyseessä sitten yksinyrittäjä tai teollisuusyritys.
Sisustussuunnittelija Paula Hellberg kertoi, miten tiedolla johtaminen on auttanut tehostamaan yksinyrittäjän arkea. Excelistä se alkoi – nyt hänellä on selkeä datastrategia ja somemarkkinoinnin tueksi mittareita.
− Isoin oivallus oli ajatusmallin saaminen. Mutun muuttaminen käytännön toimenpiteiksi. Oikeasti moni asia on aika pienen kynnyksen juttuja, Hellberg summasi.

Hollmén Oy hyödynsi hanketta datastrategian rakentamisessa ja liiketoimintansa digitalisoinnissa. Power BI -käyttöönotto ja automaation lisääminen ovat konkreettisia askelia, joita yritys aikoo jatkaa myös tulevaisuudessa, CIO Marko Mäkelä kertoi.
Geoputki Oy puolestaan kehitti markkinointiaan tiedon pohjalta. Sparrauksen ja datastrategian ansiosta markkinointikustannukset ovat laskeneet ja konversiot parantuneet.
− Saamamme sparraus ja käytännön neuvot ovat olleet suureksi hyödyksi. Erityisesti yllätti, kuinka paljon konkreettista ja mitattavaa hyötyä hankkeen asiantuntijat ovat tuellaan tuoneet, kertoi toimitusjohtaja Matias Vikberg.


Keynote kutsui ajattelemaan kriittisesti ja kokeilemaan rohkeasti
Tilaisuuden keynote-puheenvuorossa Jani Nurmi (Hubble Oy) nosti esiin datan laadun ja merkityksen. Nurmi kehotti myös kokeilemaan tekoälyä rohkeasti – mutta kriittisesti.
− Tärkeintä ei ole vain kerätä dataa, vaan kysyä: mitä haluamme tietää ja miten tieto muuttaa toimintaamme?

Lopuksi Tiedolla johtamisen keskuksen tutkimuspäällikkö Mikko Pakkasela summasi aamun.
− Haluamme tehdä hankkeita, jotka aidosti auttavat yrityksiä hyödyntämään dataa ja laajentamaan liiketoimintaansa. Kiitos yrityksille, puhujille ja osallistujille – syksyllä jatkamme uusin voimin ja uusin ideoin!





Tapahtuma järjestetään osana EU:n ja Satakuntaliiton osarahoittamaa Tiedolla johtamisen edelläkävijä -hanketta, jonka tavoitteena on lisätä datatietoisuutta ja edistää datan hyödyntämistä osana yritysten arkea sekä vahvistaa yhteistyötä Tiedolla johtamisen keskuksen ja alueen toimijoiden välillä.