Tiedolla johtamisen keskuksen Kokoomajulkaisu 2025 kokoaa ajankohtaisen tiedolla johtamisen osaamisen
Tiedolla johtamisen keskuksen Kokoomajulkaisu 2025 kokoaa yhteen keskuksen tutkimus- ja kehittämistyötä tiedolla johtamisen, analytiikan ja digitalisaation teemoista. Julkaisun artikkelit pohjautuvat käytännön kehittämistyöhön, hankkeisiin ja asiantuntijatyöhön, ja ne tarkastelevat ilmiöitä pk-yritysten, kuntien ja aluekehittämisen näkökulmista.
Kokonaisuudessa käsitellään muun muassa markkinoinnin analytiikan hyödyntämistä, päätöksenteon tietopohjaa, innovointikyvykkyyden kehittämistä, kuntien digitalisaatio-osaamista, isojen datamassojen analysointia sekä kansainvälisten osaajien kotoutumista. Artikkelit eivät tarjoa valmiita malleja, vaan jäsentävät tiedolla johtamiseen liittyviä kysymyksiä ja valintoja eri toimintaympäristöissä.
Kokoomajulkaisu avaa näkymiä siihen, missä kohdin tiedolla johtaminen oikeasti konkretisoituu: mitä mitataan, mitä jää mittaamatta ja miten tieto lopulta vaikuttaa päätöksiin. Artikkelit liikkuvat lähellä arkea ja käytännön valintoja ja osoittavat, että data on harvoin valmis vastaus, mutta usein hyvä lähtökohta ymmärtää, miksi asioita tehdään kuten tehdään.
Tiedolla johtamisen keskuksen Kokoomajulkaisun 2025 artikkelit ja aiheet
Markkinoinnin analytiikka pk-yrityksen päätösten tukena
Lotta-Emilia Hakkarainen (s. 7)
Artikkelissa tarkastellaan, miten pk-yritykset voivat hyödyntää markkinoinnin analytiikkaa päätöksenteon tukena. Kirjoitus tuo esiin analytiikan mahdollisuudet, haasteet ja konkreettiset hyödyt sekä avaa tulevaisuuden näkymiä datalähtöiseen markkinointiin.
Kansainvälisten opiskelijoiden kotouttaminen
Ollipekka Kivin (s. 15)
Artikkeli käsittelee kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kotoutumista Satakunnan alueella. Tarkastelussa ovat kotoutumisen edellytykset, osallisuus, työllistyminen sekä korkeakoulujen, yritysten ja muun yhteiskunnan rooli kotoutumisen tukemisessa.
Kuntien digitalisaatio-osaamisen tulevaisuus
Hanna Kiviranta (s. 23)
Kirjoituksessa esitellään Digiakatemia 2.0 -koulutuskokonaisuutta ja sen roolia kuntien digitalisaatio- ja muutosjohtamisosaamisen vahvistamisessa. Artikkeli nostaa esiin keskeisiä havaintoja ja osallistujakokemuksia sekä digitalisaation johtamisen tulevaisuuden tarpeita.
Kokemuksia isojen datojen analysoinnista
Jari Kyngäs (s. 28)
Artikkeli tarjoaa käytännönläheisen näkökulman big datan analysointiin ja datan esikäsittelyyn. Kirjoituksessa käsitellään datan laadun haasteita ja ohjelmallisia keinoja niiden ratkaisemiseen tilastollisen analyysin näkökulmasta.
Tiedolla johtaminen on merkittävä potentiaali pk-yrityksille
Mikko Pakkasela (s. 34)
Artikkelissa tarkastellaan tiedolla johtamisen merkitystä pk-yritysten kilpailukyvyn ja kehittämisen näkökulmasta. Kirjoitus avaa, millaisia mahdollisuuksia systemaattinen tiedon hyödyntäminen tarjoaa yritystoiminnan tueksi.
Satakunnan pk-yritysten innovointikyvykkyyden kehittäminen
Niina Pekonen, Johanna Lainio & Petra Sippola (s. 41)
Artikkeli käsittelee Satakunnan pk-yritysten innovointikyvykkyyttä ja sen kehittämistarpeita. Keskiössä ovat osaaminen, verkostot ja tiedolla johtaminen innovaatiotoiminnan tukena.
Kohti kansainvälistä Satakuntaa – Rekrytoinnin mahdollisuudet ja haasteet
Minttu Porri (s. 49)
Kirjoitus tarkastelee kansainvälisen rekrytoinnin merkitystä Satakunnan alueelle sekä siihen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita yritysten näkökulmasta.
Power BI kehitystyötä opintotietojärjestelmän parissa
Heini Porri-Henttinen (s. 55)
Artikkelissa kuvataan Power BI -raportoinnin hyödyntämistä opintotietojärjestelmän kehittämisessä ja tiedolla johtamisen tukena korkeakoulukontekstissa.
Markkinoinnin johtaminen – vain faktoja kiitos
Timo Salomaa & Johanna Rastas-Tuominen (s. 65)
Kirjoitus pureutuu markkinoinnin johtamiseen datan ja faktojen näkökulmasta. Artikkelissa korostetaan mittaamisen, analytiikan ja tiedolla johtamisen roolia markkinoinnin kehittämisessä.
Data päätöksenteon välineeksi
Juha Stenfors (s. 71)
Artikkeli tarkastelee datan roolia päätöksenteon välineenä ja avaa, miten tiedosta voidaan jalostaa arvoa organisaatioiden arjen päätöksenteossa.
